Voordat een patiënt uit het Reinier Haga Orthopedisch Centrum ontslagen kan worden, moeten meerdere zorgverleners de patiënt en zijn/haar medicatie beoordelen en een overdracht sturen naar de collega’s die na het ontslag voor de patiënt zorgen. In het RHOC hebben we een pilot gedraaid om het ontslag proces van patiënten die met medicatie naar huis kunnen in HiX (het elektronisch patiëntendossier) te digitaliseren.
De pilot heeft een positieve bijdrage geleverd aan het samenbrengen van meerdere stappen in één digitale omgeving. Artsen, verpleegkundigen, apothekersassistenten en fysiotherapeuten kunnen voor ontslag de voortgang en bevindingen raadplegen. Het digitaliseren van dit proces zorgt voor minder papierwerk waardoor onze zorgverleners meer tijd kunnen besteden aan de zorg voor de patiënt en de overdracht sneller geregeld is.
Dankzij een goede samenwerking tussen de ziekenhuisapotheek en de ICT-afdeling kunnen de zorgverleners die samenwerken tijdens de voorbereiding voor ontslag hun werk digitaal vastleggen. Doordat de collega’s van elkaar kunnen zien hoe ver ze zijn, kunnen ze handig op elkaar inspelen. Er zijn slimme aanpassingen in ons elektronisch patiëntendossier gemaakt waardoor de apothekersassistenten met een druk op de knop ontslagrecepten naar de openbare apotheek kunnen sturen en met hetzelfde gemak een overzicht van alle medicatiewijzigingen. Aanvullend zorgen we in samenwerking met Dienstapotheek Zoetermeer dat patiënten die in het weekend ontslagen worden aan bed medicatie meekrijgen tot hun eigen apotheek weer open is.
Door deze pilot kunnen we patiënten in het RHOC eerder en veiliger ontslaan en meer tijd besteden aan goede zorg!
