Kwaliteit

In het Reinier Haga Orthopedisch Centrum bieden we orthopedische topzorg, waarbij de kwaliteit van zorg en veiligheid continue voorop staan. Het RHOC werkt conform de richtlijnen van de Nederlandse Orthopedisch Vereniging (NOV). Alle handelingen die wij uitvoeren worden beschreven in protocollen en werkinstructies. Deze zijn ook vastgelegd in ons kwaliteitssysteem.  In ons kwaliteitsmanagementsysteem (KMS) gaat het volledig om veilig werken; incidenten, klachten, verbetervoorstellen en risico’s worden in dit systeem gemeld en geanalyseerd waarna de verbeteringen die hieruit voortvloeien worden geïmplementeerd.

Wij borgen de kwaliteit door middel van interne en externe audits. Bij interne audits (controles) wordt gekeken of wij nog werken volgens de richtlijnen, protocollen en werkinstructies. Externe audits worden uitgevoerd op het gebied van onder andere infectiepreventie en privacy en informatiebeveiliging.

Ook meten wij de kwaliteit van de door ons geleverde zorg door middel van uitkomstmetingen (PROMS) en patiënttevredenheidsonderzoeken.

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd controleert het RHOC op wet- en regelgeving betreffende kwaliteit en veiligheid.

De KIWA heeft in 2023 gecertificeerd voor de ISO 9001:2015 en voert ieder jaar een externe audit uit in het RHOC om na te gaan of het RHOC nog voldoet aan de strenge kwaliteitseisen van deze ISO certificering.

Dit alles doen wij om de kwaliteit van de zorg voor onze patiënten steeds beter te maken. Hoewel we al goed presteren, is er altijd ruimte voor verbetering!

ISO certificering

Het RHOC vindt het belangrijk om de zorgverlening te blijven verbeteren en om aantoonbaar kwaliteit te leveren middels een kwaliteitskeurmerk. Het RHOC heeft daarom gekozen om te werken volgens de ISO 9001 norm, dit is dé wereldwijd erkende norm op het gebied van kwaliteitsmanagement met als doel continue verbetering van de processen en prestaties en het voldoen aan de wensen van de cliënt.

In 2023 heeft het RHOC de ISO 9001 certificering behaald, wat inhoudt dat we voldoen aan de eisen die de norm stelt op het gebied van kwaliteitsmanagement. Ieder jaar zal door een externe certificeringsinstantie opnieuw worden getoetst of het RHOC nog aan de norm voldoet.

Beeldmerk KIWA ISO certificering

Kwaliteitsindicatoren

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en de ZiN (Ziekenhuisinstituut Nederland) vragen het RHOC ieder jaar om gegevens aan te leveren over de prestaties van ons centrum. Dit is voor alle klinieken in Nederland verplicht. Aan de IGJ worden gegevens aangeleverd over de behandelingen die het RHOC uitvoert maar ook op welke wijze wij de zorg om de patiënt georganiseerd hebben.

Het ZiN vraagt gegevens uit over specifieke orthopedische operaties zoals het plaatsen van een knie of heupprothese, kijkoperaties van de knie, operatie aan de voorste kruisband en operaties van het carpale tunnel van de pols.

Deze gegevens worden gebruikt om u als patiënt op ZorgkaartNederland beter te informeren over de kwaliteit van zorg die wij leveren.

LROI

De Landelijke Registratie Orthopedische Interventies (LROI) verzamelt en beheert gegevens over orthopedische ingrepen die in Nederland worden uitgevoerd. Het doel van de LROI is om de kwaliteit van orthopedische zorg te monitoren en te verbeteren. Door het systematisch registreren van informatie over operaties, implantaten en behandelresultaten, kunnen zorgverleners en onderzoekers trends analyseren, complicaties opsporen en best practices ontwikkelen. Dit draagt bij aan betere behandelresultaten voor patiënten en helpt ziekenhuizen en artsen om hun zorg voortdurend te optimaliseren.
Deze registratie is anoniem; zowel voor de persoonsgegevens van de patiënt als voor de deelnemende zorgaanbieders geldt vertrouwelijkheid.

Indien er een prothese bij u geplaatst is, ontvangt u een paspoort met daarop alle gegevens van de prothese die bij u geïmplanteerd is. Deze gegevens komen rechtstreeks uit de LROI. Bekijk de website van de LROI.

Als u niet wilt dat de gegevens over uw behandeling in de LROI worden opgenomen, kunt u dat melden bij uw behandelaar. Als u dat op een later moment doet, worden de persoonsgegevens verwijderd. U kunt uw behandelaar ook altijd vragen welke gegevens in de LROI zijn opgenomen. Vanwege de beveiliging weet de Stichting LROI niet wie u bent. U kunt daarom niet bij de Stichting LROI zelf bezwaar maken of uw gegevens opvragen.

LIR

Het LIR (Landelijk Implantaten Register) is een centraal register waardoor snel inzicht verkregen wordt welke implantaten wanneer door welke zorgaanbieder zijn gebruikt. Bij problemen met implantaten kan de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) snel en efficiënt de impact bepalen en zo nodig zorgaanbieders oproepen om de betreffende patiënten te informeren. Hiermee wordt de patiëntveiligheid verbeterd. Vanaf 1 januari 2020 is registratie wettelijk verplicht. Bekijk de website over de LIR. Kijk voor meer informatie over de LIR op de website:

Cliëntenraad

De wensen, verwachtingen en belangen van cliënten van het RHOC worden vertegenwoordigd door de cliëntenraad RHOC. De raad is een kritische en constructieve gesprekspartner van de directie van het RHOC en heeft verschillende aandachtsgebieden zoals zorg, communicatie, kwaliteit en veiligheid, innovatie, facilitaire zaken en financiën. De cliëntenraad en directie voeren maandelijks overleg. Lees meer over de cliëntenraad.

Patiënttevredenheid

De mate van tevredenheid van de patiënten van het RHOC wordt structureel gemeten middels patiënttevredenheidsonderzoeken. Onderwerpen die aan bod komen zijn o.a.: de medische behandeling, de bejegening, het gevoel van veiligheid, klantvriendelijkheid, informatieverstrekking, wachttijden, (telefonische) bereikbaarheid & privacy. De ruitkomsten van de patiënttevredenheidsonderzoeken worden gebruikt voor interne kwaliteitsverbetering.

Privacy

In het RHOC hechten wij waarde aan uw privacy. Wij zijn ons ervan bewust dat u vertrouwen in ons stelt. Wij zien het dan ook als onze verantwoordelijkheid om uw privacy te beschermen. In de privacyverklaring is terug te vinden welke gegevens we verwerken, waarom we dat doen en hoe we daar mee omgaan. Bekijk de privacyverklaring.

PROMs

Bij ons is goede zorg belangrijk, maar veel belangrijker vinden wij dat onze patiënten hun kwaliteit van leven terugkrijgen. Met andere woorden: dat zij weer kunnen wat ze altijd al graag deden (beroep, sport, hobby, enzovoorts). Als onderdeel van uw behandeling werken we daarom met digitale PROMs-vragenlijsten om de resultaten van onze behandelingen nog beter te volgen. PROMs staat voor Patient Reported Outcome Measures en worden gemeten aan de hand van vragen over pijn, lichamelijk functioneren en over de kwaliteit van leven. Wij stellen deze vragen voor uw operatie en op een aantal momenten na uw operatie. Zo kunnen wij inzichtelijk maken wat het resultaat is van de operatie met als doel de individuele patiëntenzorg te verbeteren. Daarnaast kan het RHOC met de resultaten van de PROMs haar uitkomsten vergelijken met die van collega’s en op basis hiervan de interne kwaliteit verbeteren. Tevens worden de uitkomsten gebruikt ten behoeve van wetenschap en beleid en externe kwaliteitsinformatie en transparantie. De digitale vragenlijsten zijn goed beveiligd (NEN7510, ISO/ IE27001:2005). Wij wisselen geen e-mailadressen uit met derden.

Zorgkaart Nederland

ZorgkaartNederland is een initiatief van de Patiëntenfederatie Nederland en een ervaringsplatform in de zorg. Op het platform kunt u organisaties in de zorg zoeken, vinden en waarderen. Op deze manier helpt u andere patiënten die op zoek zijn naar orthopedische zorg. Deel uw ervaring in het RHOC via ZorgkaartNederland.

Klachten

Wij doen altijd ons uiterste best om de beste zorg te leveren aan onze cliënten. Het kan echter gebeuren dat niet alles naar tevredenheid verloopt en dan horen we dat natuurlijk ook graag. Wanneer de cliënt zijn/haar klacht meldt geeft dat ons de mogelijkheid om samen naar een oplossing te zoeken en om onze kwaliteit van zorg te verbeteren. Cliënten die ontevreden zijn over de zorgverlening of die tips hebben hoe we de zorgverlening kunnen verbeteren kunnen terecht bij de klachtenfunctionaris RHOC. De klachtenfunctionaris biedt informatie over de klachtenprocedure en bemiddelt tussen de klager en de zorgverlener. Lees meer over klachtenopvang.

NAVO-top maatregelen

Op 24 en 25 juni is de NAVO-top in Den Haag. 

Gevolgen voor afspraken

Heeft u een afspraak in ons ziekenhuis? Deze gaat gewoon door. Houd wel rekening met verkeersmaatregelen als u naar het RHOC komt.

Vanaf zondagmiddag 22 juni wordt verkeershinder verwacht in de hele Randstad. Meer informatie: verkeersmaatregelen op rijkswegen